Aki gyakran eszik étteremben, büfében – főként különböző éttermekben – tapasztalhat mindenféle emésztőrendszeri problémákat. Enyhe tünetektől egészen a súlyos, akár maradandó megbetegedésekig szinte bármi előfordulhat. Természetesen nem minden esetben a vendéglátó egység mulasztása okolható a megbetegedések miatt. Ameddig az étel az asztalunkra kerül, egészen sokszereplős láncon megy keresztül az étel. Most a súlyos emberi hanyagságokból és mulasztásokról lesz szó. Avagy mit akarnak velünk megetetni az élelmiszeripari vállalatok.
Napi tapasztalatok
Kártevőirtó szakemberként és rendszeres étterem látogatóként a tapasztalat összeségében lehangoló. Az éttermekben nagyon sok eseten minőségi visszaesés tapasztalható ami az alapanyagokat illeti. Az ételek elkészítésénél szintén súlyos hanyagság tapasztalható. Mosatlan saláták, nyers ételek, stb. Önmagában már ezek is komoly egészségügyi kockázatot jelentenek.
Bizonyára más is tapasztal hasonlókat kedvenc éttermében. Bizonyos dolgok magyarázhatóak a napjainkban tapasztalható negatív gazdasági hatásokkal, de vannak amelyek tisztán a hanyagság rovására írhatóak. Természetesen akadnak kivételek. Viszont egy ismert és díjnyertes vendéglátó egységnél ilyesmi nem fordulhatna elő, és mégis előfordul. Ott ahol a minőséget és a különleges specialitásokat promotálják hangsúlyosan, ott nem lenne szabad mosatlan salátával, zöldségekkel találkozni.
Ami a szakmai részét illeti – egészségügyi kártevők tekintetében – talán még rosszabb a helyzet. Attól tartunk, hogy még rosszabb lesz ennél és ki is fog szélesedni egyre több vállalkozásra. Rengeteg olyan vállalat van akik a kártevők elleni védekezésen próbálnak spórolni, többek között. Tisztelet a kivételnek ebben az esetben is.
Egyre gyakrabban találkozunk olyan üzemeltetővel, fenntartóval akik a kártevő fertőzöttség csúcspontján próbálnak sürgősen megoldást találni ( természetesen azonnal, véglegesen és garanciákkal ). Adott esetben évekig működnek rágcsálókkal, csótányokkal, stb. teli üzletekben, telephelyeken majd hirtelen azért válik szükségessé az irtás mert a hatóságok bejelentkeztek ellenőrzésre, vagy már be is záratták az üzletet. Esetleg az ügyfeleknek is feltűnt már a probléma és kellemetlenné vált ezáltal a helyzet.
A fentiekhez hasonló körülmények nem egyik napról a másikra alakulnak ki. Éttermeken kívül kávézókban, büfékben és pékségekben tapasztalunk sokszor elképesztő állapotokat. Sajnos a hatóságok nem jutnak el mindegyik problémás létesítménybe. Sok esetben még kártevőirtó szerződésük sincs ezeknek a helyeknek, pedig kötelező lenne számukra.
Nem csoda, hogy akik rendszeresen vásárolnak a fent említett helyeken, időnként kellemetlen gyomorrontással szembesülnek, a jobbik esetben. Természetesen az élelmiszerek előállításának már a kezdetén is lehetnek komoly hanyagságok. Az alapanyag gyártók és állattartók szintjén és érdemes megvizsgálni a kérdést.
Termelőtől az asztalig
A termelők, állattartók esetében is akadnak szép számmal olyanok akik semmibe veszik az egészségügyi és higiéniai követelmények legalapvetőbb szabályait. Egészen kirívó esetekkel találkozunk ezen a szinten, ami az élelmiszerek előállítását és az állattartást illeti. Amikor az áruszállító cég munkatársa nem veszi át a „bio” élelmiszer alapanyagot mert tele van patkány ürülékkel, az sok mindent elmond a termelőről. Persze az érintett még ekkor is csak részleges irtást szeretne, kizárólag ott ahol az ügyfelek számára észrevehető a probléma. Teljes mentesítésért már nem szeretne fizetni, vagy saját maga kezd irtást végezni teljesen szakszerűtlen módon, amivel semmi beveszi az élelmiszer biztonság ( HACCP ) előírásait.
Láttunk már baromfitápot tele rágcsáló ürülékkel, döglött egereket a liszttároló helyiségben pékségek esetében, csótányokat szaladgálni a kávéfőző gépben egy neves kávézóban. Haszonállatok tekintetében a takarmány biztonsága és minősége végső soron az emberre is hatással van. Például: Magas aflatoxin-szennyezés kockázat – kiemelt hatósági és vállalkozói figyelem indokolt a takarmányoknál, tej és tejtermékeknél
HACCP
A HACCP ( Hazard Analysis and Critical Control Point ), Veszély Elemzés Kritikus Szabályozási Pontok. Ez egy nemzetközileg elfogadott rendszer, amely meghatározza, értékeli és szabályozza az élelmiszer-biztonság szempontjából jelentős biológiai, mikrobiológiai, kémiai, fizikai eredetű veszélyeket. Minden élelmiszerekkel foglalkozó vállalkozásnak meg kell felelnie az élelmiszerekre vonatkozó követelményeknek.
A HACCP rendszer bevezetése és folyamatos működtetése, valamint időszakos felülvizsgálata kötelező minden az élelmiszeriparban tevékenykedő vállalkozás számára. Az élelmiszerek és italok előállítására, tárolására, szállítására és forgalmazására szolgáló helyeken (üzemekben, üzletekben, raktárakban stb.
Ennek ellenére folyamatosan kerülnek forgalomba – sok esetben – kifejezetten mérgező, toxikus élelmiszerek. Gyaníthatóan – többnyire – emberi mulasztás/hanyagság okán. Néhány példa a termékvisszahívások tekintetében.
Emésztőrendszeri betegségek
Mit eszünk az étteremben? Ez nem kizárólag választás kérdése mivel sok esetben nem tudhatjuk mit etetnek meg velünk. Alapvetően érdemes frissensültet választani a készételek helyett, de garancia nincs arra vonatkozóan, hogy a kért étel biztonságosan elfogyasztható. Lényegében ellenőrizhetetlen az adott étterem tekintetében a higiéniai és élelmiszer biztonsági előírások betartása a vendégnek. Az alapanyagok valamint a fogyasztásra kész ételek szennyeződhetnek baktériumokkal, vírusokkal, parazitákkal és gombákkal. A vendélátó egységekben egészségügyi kártevők, illetve maga a személyzet is beszennyezhetik az ételeket. Éppen ezért annyira fontos a személyi higiénia mellett a kártevők elleni védekezés egyaránt. A kórokozók ember vagy állat közvetítésével kerülnek az ételünkbe.
A mikroorganizmusok által okozott megbetegedések ételmérgezések és –fertőzések is lehetnek, attól függően, hogy a megbetegedést a kórokozó vagy annak méreg-anyaga, toxinja váltja ki. Fontos tudni, hogy a húsok felszínén általában élő mikroorganizmusok vannak. A húsok felületéről ezek a szabad szemmel nem látható mikroorganizmusok rákerülhetnek más élelmiszerekre, kézre, eszközökre, és ezzel tovább szennyezhetnek, fertőzhetnek. A húsok aprításakor, daráláskor a nagyobb felületen ezek a mikroorganizmusok gyorsabban elszaporodnak.
Utasítsa el azokat az élelmiszereket, amelyek érintkeztek rovarral, szennyezett eszközzel, nyers hússal, tisztítatlan zöldséggel és mosatlan gyümölccsel!
Utasítsa el az élelmiszert olyan személyektől, akiknek a külseje, ruházata, keze és megjelenése kifogásolt, mert nem ápolt, és nem tiszta!
A Nébih tanács ebben a témában:
- Olyan helyen étkezzen, ahol a körülmények és a személyzet bizalomkeltők, továbbá a helyszín, ahol az ételt vásárolja, bármikor és visszamenőleg is azonosítható.
- Figyeljen arra, hogy a vásárolt, hűtendő ételek hidegeknek legyenek, azokat kiadásig jégen, vagy hűtőszekrényben tárolják.
- A hús-ételeket kérje frissensült formájában, vagy győződjön meg arról, hogy főzés, sütés után forrón tartották.
- A nem forrón tálalt készételt utasítsa el!
- Utcán, kitelepülésen, ha nem lát garanciát az alapvető higiénés szabályok betartására, ne vásároljon, ne fogyasszon élelmiszert!
- Ha a vendéglátásban kiadott étel érzékszervileg gyanús, ne fogyassza el!
Mit lehet tenni, ha elvitelre kértük az ételt és már csak otthon derül ki, hogy a flegma és unott arcú kiszolgálótól szinte teljesen nyers libamájat kaptunk, mint az alábbi videóban?
Vissza kell vinni és nyomatékosan felhívni a figyelmet erre az igen súlyos hanyagságra. Amikor egy étel nem csak drága, de ehetetlen is az mindennek a legalja. Aki egyszer már kórházi ellátásra szorult ételmérgezés miatt az pontosan tudja mit jelent a felelőtlen magatartás az élelmiszeriparban, és ennek milyen súlyosak lehetnek a következményei. Ne legyen szégyenlős, vigye vissza az ételt, ha mindenki így tesz talán el lehet érni változást.